Search This Blog

Pages

Wednesday, May 11, 2011

silent killer@ bunuh depan2...

Bismillahiraahmanirahim...syukur,alhamdulillah,selawat dan salam atas junjungan besar Muhammad,kaum kerabat,sahabat-sahabat baginda serta tabi' tabi'in yang asbab mereka sampainya ajaran islam kepada kita.

Saje nak bercerita sikit. Tetiba rasa nak menulis. ye la kan, memang dari dulu aku suka menulis apa yang aku rasa.Ya,lebih selesa meluahkan sesuatu dengan uslub ni berbanding lisan.orang pendiam memang macam ni kot(orang cakap,tapi aku rasa ada betulnya). Apa-apa pun memang tak salah. Itu hak setiap individu,so,it up to you.Setiap orang ada cara tersendiri mengekspresikan perasaan,pendapat atau apa-apa yang bermain difikiran.Ada orang lebih suka *bagi cukup-cukup la la tu jugak* kalau tak berpuas hati dengan pandangan orang kan. Ada orang diam je,pastu mula lah nak bercakap kat belakang. Betul tak?(aku tau la,haha,,,aku penah buat) biasalah manusia mana leh lari dari semua benda tu kan?. Kau baik mana pun, takkan dapat lari dari benda ni.

So, which is better ha?...luahkan pastu orang sakit hati tapi awak rasa puas hati dan pastu awak da tak simpan masalah tu ATAU awak diam tapi awak rasa sakit hati pastu awak luahkan pulak ketidakpuasan hati awak dengan mengata kat belakang. dengan.hurm, looks likes there’s no differences right?. Setiap orang tak sama, bukan semua boleh terima kritikan secara direct. Yup,betol apa yang anda cakap, baik cakap terus terang depan dia, baru dia sedar,kita pon tak makan dalam kan? Tapi bagi yang susah dan paling tepat langsung tak boleh terima kritikan..memang sah-sah lepas tu,hubungan kita dengan dia akan berubah, memang akan bagi effect..hadoi, susah betoi,..kalau choice kedua pulak. AWAK DIAM TAPI AWAK RASA SAKIT HATI PASTU AWAK LUAHKAN PULAK KETIDAKPUASAN HATI AWAK DENGAN MENGATA KAT BELAKANG.Masalah memang takkan selesai pun kan? Yela, da hang tak bagitau apa yang tak kena dengan dia,bila nak settel. Tapi demi nak jaga hubungan baik,malas nak gaduh-gaduh,malas nak tengok muncung kawan tu. Terpaksa lah diam,..huh,makan dalam kot,kalau lama-lama pendam,nanti kang meletop..memang kalah gunung merapi la.

Ni la masalah yang bukan aku sorang, tapi orang lain pon selalu kena. Aku mengaku aku ni jenis malas nak cari msalah dengan orang, aku suka duduk di zon selesa. Tak puas hati pon, aku diam ja,padahal mengata-ngata dalam hati. Tapi, banyak aku belajar melaui pemerhatian(aku memang suka peghati apa-apa kat sekeliling aku). Kehidupan mematangkan kita, ikut tahun da 21 tahun, nak boleh mengundi dah pon kan? Why not, kita cerminkan sikap ”21” tu. Matanglah sikit. Aku memang cepat sensitif, benda-benda kecik pon nak sensitif. Tapi, aku cuba untuk tak ambil hati dengan benda remeh-remeh tu,jadi kita tak lah rasa nak marah sangat kan? Just forget it. Ni baru matang der...haha. Tak payah nak fight benda-benda remeh. Ko gi fight benda-benda manfaat sikit ilmu pon dapat kan.

Bukan senang nak ubah orang, diri sendiri pon susah nak berubah(aku cakap kat aku). Sapa tak nak jadi baik, benda tu fitrah, tapi nak mengubah sesuatu yang mungkin da lama jadi tabiat kita, bukannya senang, mungkin factor family tau persekitaran kita yang da bentuk kita macam tu bertahun-tahun,tiba-tiba nak berubah dalam masa yang singkat…it’s take time. Jadi belajarlah menerima orang lain, dan cuba untuk hadapi setiap ragam manusia itu sebagai cabaran dan lumrah hidup. Simple right?..kalau semua orang sama ragam, baik je semua.xberwarna-warni la kan, tak dak cabaran pulak..setiap yang Allah jadikan semuanya TERBAIK,dia tak jadikan yang sia-sia..just, think for a while….

*sila rujuk kamus bahasa negeri kedah…
*kesalahan grammar amatlah dikesali, baru dapat kesedaran kepentingan bhs inggeris…heee

No comments:

Post a Comment