Search This Blog

Pages

Wednesday, May 4, 2011

kisah nenek yang selalu menangis

Bismillahhirrahmannirrahim…..

Tadi masa time unit beruniform, En Teh yang conduct untuk lecture ari ni..hari ni kami bincang pasal pengurusan masa dan pengurusan tekanan. Aik, apa kaitan KRS dengan topic ni,cam tak related je kan..ha, ingt krs ni tau belajar kawad je ke?...tapi aku suka dengan topic perbincangan harini. Memang sangat sesuai lah dengan pelajar IPG macam kami ni.nak-nak pulak sem 3 ni.memang sangat lah busy. Penat? Tak payah cakap la,memang la sangat penat. Tapi ni la cabaran yang aku kena hadapi. Lain padang lain rumput. Lain tempat study lain cabarannya kan?..ingat senang ke nak jadik orang yang nak didik orang..walaupon agak jemu sebab rutin yang sama dari sekolah rendah sampai masuk IPG, tapi ni la preparation untuk menjadi guru. Kalau tak boleh hadapi sekarang, macammana nak mengajar nanti.lama tu,sampai pencen kot.


Ok2,da lari topic banyak da ni. Sebab aku nak cerita pasal kisah nenek tua yang suka sangat menangis. Aku tertarik dengan cerita EN.TEH tadi, tak tau la, cerita ni bagi aku satu motivasi walaupon simple.ok kisah dia macam ni….

Tersebutlah kisah sorang nenek tua ni,xtau la pulak apa nama dia,dok kat mana,tak pulak dibagitau..nak dijadikan cerita ada la sorang laki ni, dia selalu Nampak nenek ni nangis je. Jadi hari tu dia Tanya la, kenapa nenek selalu nangis?jadi nenek ni pon story lah.. nenek ni ada 2 orang anak. Dua-dua dah kerja. Sorang penjual aiskrim dan sorang lagi penjual payung. Bila hari hujan dia menangis terkenangkan anaknya yang jual aiskrim ni.sebab tak laku aiskrim,hari ujan,sapa nak beli kan?. Bila mai time cuaca panas pulak dia teringat kat anak dia yang jual payung tak laku,sebab hari hujan je orang suka cari payung. Jadi dia memang akan slalu menangis la. Ya la, kat Malaysia kat ada hujan dan panas ja.mna ada salji ke rebut pasir ke kan..(adoi,aku da mengarut banyak ni). Jadi laki tadi pon cakap kat nenek tu “ apa kata setiap kali hari hujan nenek tingat kat anak nenek yang jual payung tu,mesti laku payung dia, dan bila tiba hari panas nenek ingat pada anak nenek yang jual aiskrim,mesti laku dia jual”. Lepas pada tu nenek tu da tak nangis da pas dia ikut cakap laki tadi,hari-hari dia tersenyum.


OK, cerita ni memang bagi aku inspirasi. Sepayah mana dan sesusahmanapun Sesuatu perkara yang kita hadapi tu, why not kalau kita cipta keseronokan dalam setiap perkara yang kita lakukan(ni pesanan GB SKTB kt aku,mse aku buat PBS hari tu). Semua tu adalah mind set kita. Kita sendiri perlu ubah mind set yang negative kepada yang fositive. Secara automatic, kita akan kurang terbeban dengan masalah kita dan anggap masalah tu sebagai sesuatu yang mudah. Tak perlu serabutkan kepala sangat,kalu serabut macammna nak cari jalan penyelesaian kan?Kita sendiri kena wujudkan motivasi intrinsik tu, kekuatan dalaman tu paling penting. Kalau kita fikir negative aura negative la yang akan kita dapat, so fikirlah yang fositif selalu. Kawal mind set kita. INSYAALLAH akan membantu….Sekian saja kisah saya yang diadaptasikan dari EN.TEH dan ditambah2 oleh saya beberapa unsur mengarut,supaya tak Nampak serius sangat..huahaha)…

No comments:

Post a Comment